Klas bloggar, Kina, tredje veckan

Pappa berättar från Kina. Tredje veckan.
Vi vaknar ett par timmar innan tåget "landar" i Guangshou. Guiden Molly möter upp. Hon tar oss inte till Riverside hotell som det står i resplanen. Hon tar oss istället till Marriot, vilket vi INTE är ledsna för. Vi åker till de stora tjejernas barnhem. Eller snarare dit det har flyttat. Ingen personal finns kvar sen sist vi var där (12 år sen). Persolnelen visar oss runt. Nuförtiden tar folket hand om sina barn själva. De enda som bor på barnhemmet är mer eller mindre handikappade. En vill ha min keps. Jag lägger den i en påse men barna pekar på påsen... Vi lämnar barnhemmet och åker förbi det gamla. Numer är det ombyggt till bostäder men vi känner igen fasaden. Nästa dag besöker vi ett buddist-tempel. Det är mäktigt och se människor tända stickor och buga sig för Budda.
'Dag 19, den 15 april tar vi et tidigt morgontåg till Hong Kong. Efter två timmar möter Yuki upp, hon tar oss till BP International Hotell. När vi kommer fram upptäcker vi att BP står för Baden Powell (scouternas grundare). Rummen är ganska spartanska, de är två våningssängar i det lilla rummet, mao är det väldigt trångt. Första dan promenerar vi runt själva. Vi kommer ner till hamnen och ser över till ön Hong Kong. Skylinen vi ser är häftig.
När vi vaknar nästa morgon tar Yuki med oss på en busstur. Vi åker över till ön Hong Kong. Vi åker förbi de höga husen, upp i bergen. På andra sidan är det mycket lyx. Häftiga kåkar på bergssluttningar blandat med häftiga stränder. De dyraste bostäderna kostar uppåt 180 000 kr per kvm enligt Yuki. I Göteborg ligger väl maxpriserna på 50-60 tusen (tror jag). Tyvärr ösregnar det och åskar dag tre när vi tänkte åka över till stränderna för att få oss ett dopp i Sydkinesiska sjön. Vi åker över ändå och promenerar. Vi har det gött utan att bada.,
Ikväll går vi ut och käkar en sista gång. Imorgon åker vi hem till Sverige.

//Klasse

Kommentarer

Innan du kommenterar:
- LÄS INLÄGGET innan du kommenterar.
- Skriv inte t.ex, Hej, hur är det? Kolla gärna in min blogg och släng in en kommentar!
- Om du kommenterar anonymt så kan jag spåra dig med ditt IP-nummer.
- Om du ska kritisera, fyll i alla fälten (namn, e-postadressen och om du har, blogg) och stå för det du skriver. Att komentera anonymnt är fegt!
- Jag är oftast intresserad av länk-/bloglovin-byten.

Kommentera sötnows!:

Ditt söta Namn:
Kom ihåg mig, för jag återkommer

E-postadress: (ingen annan än jag som ser)

Din blogg/Hemsida:

Skriv något fint♥:

Trackback
Pinga Frisim bloggping Blogglista.se Personligt Personligt bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Google Ping

Follow on Bloglovinbloglovin RSS 2.0