Klas bloggar, Kina, Första veckan.

Vi landar i Kina som planerat. Efter en bussresa in mot Beijing står en massa "cykeltaxi" och väntar på oss. Vi åker runt i hutonger, gammal bebyggelse som numer är skyddad. Vi ser hur kineserna bor på traditiionellt sätt. Det dräller av små affärer och restauranger, diverse hantverk och verkstäder. Vårat hotell i Beijing ligger i en av hutongerna.

Under de fem dagar vi är i Beijing ser vi det mesta en turist kan se. Vi har en svensk guide, "KinaTina" som är till mycket hjälp. Vi besöker Muren, Sommarpalatset, Himmelska templet och mycket annat. Alla marknader tillfredställer våra köpbehov. Priserna är bra, fast varorna är äkta... Vi köper sidenskjortor för 125 yuan (ungefär samma i kronor) som vi prutat ner från 700. Dagen efter kostar dom 50... hmm...

Vi beger oss söderut med buss och hamnar i Kinas första nationalpark. Området är fullt med fantastiska berg. Smala eller mindre smala höga toppar som mer eller mindre är klädda med träd och annat, där det överhuvudtaget finns möjlighet för en rot att få fäste. Vi står i kö 2 timmar minst, till en hiss som är 326 meter upp i bergen (det började en speciell kinahelg just denna dag = massaor med människor). Efter en bussresa högt uppe i bergen  går vi en slinga i en timma. Utsikten är läcker. Ni som har sett Avatar vet hur det ser ut. De flesta av bergsscenerna i denna film är från detta område. En topp, Hallelujaberget, ska jag titta efter när jag ser Avatar nästa gång (om två veckor kanske).

Nu är vi fortfarande kvar kring området. Jag och Eva sitter i en hotellobby medans dom andra är och går upp till någon utskiksplats. Jag och Eva har fått någon influensa och vilar en stund. Resten av dagen ska vi åka buss till Changsha. Changsha är utgångspukt för bussen när vi ska åka till Xinhua om några dagar. Där ska vi besöka våra småtjejers barnhem. 


På kortet ser ni hela vår grupp samt vår svenska guide KinaTina och vår Kinesiska guide Lili.

//Klasse

Kommentarer

Innan du kommenterar:
- LÄS INLÄGGET innan du kommenterar.
- Skriv inte t.ex, Hej, hur är det? Kolla gärna in min blogg och släng in en kommentar!
- Om du kommenterar anonymt så kan jag spåra dig med ditt IP-nummer.
- Om du ska kritisera, fyll i alla fälten (namn, e-postadressen och om du har, blogg) och stå för det du skriver. Att komentera anonymnt är fegt!
- Jag är oftast intresserad av länk-/bloglovin-byten.

Kommentera sötnows!:

Ditt söta Namn:
Kom ihåg mig, för jag återkommer

E-postadress: (ingen annan än jag som ser)

Din blogg/Hemsida:

Skriv något fint♥:

Trackback
RSS 2.0